Kırlı Matbaa’yı daha yakından tanıyalım:
Öncelikle Bülent Kırlı kimdir? Sizi tanıyabilir miyiz?
Eskişehir Matbaacılık Yüksekokulu mezunuyum. Ticari hayatımın bir döneminde resmi evrak, fatura, irsaliye gibi Maliye Bakanlığı onaylı işlerle ilgilendim. Daha sonrasında ise İstanbul/Küçükçekmece’deki babamızdan kalan firmamızda matbaa işletmecisi olarak kariyerime devam ettim.
Çoğunlukla hangi sektörlerden müşterileriniz var?
Bizim sektörümüz için tekstil ile ilgilenen müşterilerimiz olmazsa olmaz denilecek niteliktedir. Çünkü en çok ticaret yaptığımız sektör, tekstil sektörüdür.
Tekstil sektörüyle bu kadar fazla iş yapabiliyor olmanızın başlıca sebeplerinden biraz bahseder misiniz?
Sebebi, tekstil sektöründe yapılan işlerin sayısının oldukça fazla olmasıdır. Zira etiket baskı ve buna benzer kırtasiye ürünlerinin çokça ihtiyaç duyulduğu bir sektör. Bu da bizim tekstil sektörüyle kapsamlı ticaretler yapmamız demektir.
Günümüzde de hâlâ tekstil sektöründeki firmalar ile çalışmalarınızı sürdürüyor musunuz?
Hayır, sürdürmüyoruz. Yaklaşık iki yıl öncesinde sektörümüze getirilen e-fatura ve e-irsaliye gibi bazı düzenlemeler sebebiyle daha farklı bir yol çizmeye karar verdik. Karton bardak, patates cips paketler, kumpir kutuları ve hamburger kutuları gibi üretimlere geçiş yaptık. Bunun yanı sıra polietilen kaplamalı ürünlere baskı gerçekleştiriyoruz.
Özellikle karton bardak işine bu kadar önem vermenizin başlıca sebepleri nelerdir?
Günümüzde kafe işletmeleri çok fazla ilgi görmeye başladığı için piyasada belli bir karton bardak ihtiyacı baş gösterdi. Bunun neticesinde de biz farklı boy, ebat veya kalınlıklarda, çift katmanlı olmak üzere farklı bardaklar üreterek piyasadaki ticaret yaptığımız dükkânlara istenilen sayıda ve türde karton bardak sağlıyoruz. Bunun yanı sıra içecek stantlarında tanıtım için ikram edilen içeceklerin verildiği bardakların, o standa ait logosunu da bardaklar üzerine biz basıyoruz.
Eski dönem ve yeni dönem siparişleriniz arasında ne gibi farklar var?
Dijital baskı teknolojisi, piyasadaki eski tip matbaaları oldukça fazla etkileyen bir durum oldu. Bunun en basit örneği; eski dönemlerde yaptığımız kurdeleli, fiyonklu vb. düğün davetiyelerinin aksine günümüzde müşterilerimizin kendi üzerinde çalıştığı basit beyaz bir kartonun üzerine istenilen tasarımı baskılıyoruz. Bu gibi durumlarda ben, yaptığım işe mesleğimin inceliklerini yeterince katamadığımı düşünüyorum.
Sektörünüzün geniş kapsamlı bir sektör olduğunu biliyorum. Peki, siz içinde bulunduğunuz bu sektör hakkında, neler söyleyebilirsiniz?
Matbaacılık, benim nazarımda bir ağaç gibidir. Nasıl ki ağacın kökü dallara ayrılıyorsa, matbaacılık da ilgili birçok sektöre uzanan bir ağaç köküdür. Bunun yanı sıra piyasada sürekli devinim içinde olan firmalar ile yaşamını sürdüren bir sektördür. Kastedilen firmalar ne denli ticari hız kazanır ise onlara hizmet eden matbaacılık sektörü de o boyutta ticari yönde hız kazanacaktır.
İçinde bulunduğunuz sektörde ve birlikte çalıştığınız diğer iş ortaklarınız ile aranızda ne gibi tehlike ve zararlarla karşı karşıya kaldınız?
Bizler, bu sektörde bulunduğumuz süre zarfında çok fazla ticari badireler atlattık. Güvenle çalıştığımız, güçlü olarak gördüğümüz birçok firmanın belirli zarar süreçleri içerisinde yok olup gittiğine şahit olduk.
Bazen güvenle ürettiğimiz ürünlerimiz istediğimiz derecede ilgi görmeyebiliyor. Bazen güvenerek ticaret yaptığımız iş ortaklarımızdan gerekli maddi dönüşleri vaktinde alamıyoruz. Her işte olduğu gibi bizim işimizde de sorunlar baş gösterebiliyor ama önemli olan bu işe duyduğumuz sevgi ile bu sorunlara göğüs gererek yolumuza devam edebilmektir.
Matbaa Sektörüne girme fikri, aile büyüklerinizden mi geldi? Yoksa siz mi bu konuda bir girişimde bulunmak istediniz?
Biz, bu sektöre üç kuşaktır devam ediyoruz. Babamın benim zamanıma getirdiği bu işi, devamında ben devraldım ve başarılı bir şekilde günümüze getirdim. Bundan sonrada benim yerime oğlumun bu işi devralmasını istiyorum. Zaten hâli hazırda oğlum, geçen sene Oktay Duran Matbaacılık Lisesinden mezun oldu. Oğlumun da tam anlamıyla işlerimizin başına geçtiğinde firmamızı gelecek nesillerde temsil etmesini temenni ediyorum.
Günümüzden geleceğe aktarmak istediğiniz üretim planlarınızdan bahseder misiniz?
Geçmişten ve aile büyüklerimizden gelen bilgi birikimimiz ile matbaacılık sektöründeki tecrübelerimizin bize öğrettiği kültürel deneyimleri, yeni nesil teknoloji ile birleştirerek daha kaliteli ürünler tasarlamayı planlıyoruz.
Üretim yaparken dikkat ettiğiniz öncelikleriniz nelerdir?
Öncelikle, bu sektörde müşteri memnuniyeti ilk önceliğimiz. Bunun devamında müşterilerimizin istediği spesifik özelliklerde üretim yapabilmek veya bütçelerine uygun düşecek derecede onlara kolaylık sağlamak, dikkat ettiğimiz önceliklerimiz arasındadır.
Türk matbaa ve baskı sektörünün global pazarda, diğer firmalar ile arasındaki, sizin tecrübe ettiğiniz farklar nelerdir?
Öncelikle global pazarda matbaacılık, çok değişken ve farklı fiyat seçeneklerinin bulunduğu bir sektör diyebiliriz. Aynı üründen farklı fiyat aralıkları ile birçok seçenek bulmak mümkün ve bunlardan bazıları oldukça cüzi miktarlarda olabiliyor.
Matbaacılık işinin babanızdan size miras olarak geçtiğini söylemiştiniz. Peki, geçmiş ile bugünü kıyasladığımızda bu sektörde ne gibi farklılıklar ortaya çıkıyor?
Eski dönemlerde yaşımın küçük olmasına rağmen hatırladığım değişen birçok şey oldu. Örneğin; “Entertip” diye adlandırdığımız makinaların kullanımı veya kurşun harflerin bir potada eritilerek sayfaların oluşturulması. Film makinesine koyulan filmin çıkmasını başında yaklaşık 2 saat kadar beklemek gibi durumlar, bilgisayar teknolojisi çağımıza oturmadan önce kullanılan yöntemler arasındaydı. Fakat şu an böyle bir durum söz konusu bile değil. Her şey tam otomatik sistemde, çok az bir insan gücü kullanılarak yapılıyor.
2024 yılına dair planlarınız ve bu süreçteki hayata geçirmek istediğiniz gelecek yatırımlarınız nelerdir?
Siz de bilirsiniz ki, pandemi döneminden sonra tüm insanların ilgi odağı değişti. Artık günümüzde “kullan at” tarzı gereçler daha fazla ilgi görüyor. Bizler de bu netice doğrultusunda çalışmalarımızı bu yöne çevirmeyi hedefliyoruz.