Flexible Packaging Europe (FPE) tarafından yaptırılan esnek ambalaj kullanımına ilişkin yeni bir tüketici anketinin sonuçları bazı ilginç sonuçlar ortaya koymaktadır. Küresel pazar araştırma enstitüsü Censuswide tarafından 2024 yılında altı büyük Avrupa pazarı olan Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, İngiltere ve Polonya’da gerçekleştirilen temsili ankette toplam 6.000 tüketicinin yanıtları kaydedildi.
Ankete göre Avrupalı tüketiciler esnek ambalaja özellikle çok iyi koruyucu ve muhafaza edici özellikleri (%46), kullanım kolaylığı (%45) ve düşük ağırlığı (%42) nedeniyle değer veriyor. Esnek ambalajlar, özellikle genç tüketiciler arasında ve Polonya ve Fransa gibi ülkelerde ortalamanın üzerinde bir popülerliğe sahiptir. Polonya’da tüketicilerin toplam %28’i esnek ambalajı tercih ederken, Fransa’da bu oran %25’tir.
Sürdürülebilirlikle ilgili olarak, tüm katılımcıların yarısı esnek ambalajı geri dönüştürülebilir olarak algıladıklarını belirtmiştir. Ülkeler arasında bazı farklılıklar olsa da (örneğin İspanya’da %65, İtalya’da %58, Almanya’da %40 ve Polonya’da %38), yaş grupları ve cinsiyetler arasındaki farklar çok azdır.
Gıdanın çevre üzerindeki etkisini azaltma fırsatları sorulduğunda, %44’ü gıda israfını önleme, %41’i ambalajı geri dönüştürme ve %31’i ambalaj malzemesi kullanımını azaltma yanıtını vermiştir. Özellikle ikinci özellik esnek ambalaja özgüdür.
Beklendiği gibi, en güçlü tercihler, katılımcıların sırasıyla %50’si ve %43’ü tarafından dile getirilen cam ve kağıt ambalajlar ile bireysel ambalaj türlerine yönelik olmuştur. Bunu sırasıyla %24 ve %22’lik oranlarla sert plastik ve esnek ambalajlar takip etmiş, ancak yine de metal ambalaj ve içecek kartonlarının önünde yer almıştır.
Esnek ambalajın ürün koruma, kolaylık, düşük ağırlık, farklı boyutlarda bulunabilirlik ve stabilite gibi bireysel faydaları sorulduğunda, kadınlar biraz daha yüksek düzeyde katılım göstermiştir.
Zorluklara rağmen gelecek beklentileri
Flexible Packaging Europe İcra Direktörü Guido Aufdemkamp, “Belirli pazarlarda esnek ambalajın karşılaştığı zorluklara rağmen, anket sonuçları aynı zamanda açık zorluklar ve fırsatlar da sunuyor,” diyor. “Koruyucu ve rahatlık özelliklerinin takdiri zaten iyi olsa da, esnek ambalaj kendi başına bir amaç olmadığından ve ilgili ürünü tüketilene kadar en iyi şekilde koruması gerektiğinden, doğal olarak bu konudaki farkındalığı daha da arttırmak istiyoruz. Özellikle geri dönüştürülebilirlik algısı ve bunun pratikte uygulanması Avrupa genelinde daha fazla teşvik edilmelidir. Amacımız tüketicileri esnek ambalajın kaynak verimliliği gibi faydaları konusunda daha da bilinçlendirmektir.”